tirsdag, februar 05, 2013

Siden sist.... 



Ja, ja dere, livet er overraskende nok bra enda! Hehe. Her skinner sola stort sett hver dag, og temperaturen og behagelig og ikke til å klage på. Jo - faktisk; Airconditionen min i bilen funker ikke helt som det skal, så i går, når jeg satt 4 timer i grensekøen fra Mexico (ingen hadde fortalt meg at det var en mexicansk helligdag i går - og i ferier er borderlinen helt crazy), ble det litt vel varmt.... Jeg fikk derimot hatt noen hyggelige samtaler med diverse selgere siden vinduet mitt alltid var oppe, og fikk høre på musikken som alle de andre bilene i køen spilte. Det var jo nesten litt hyggelig!
Jeg var i Mexico fordi det var superbowl party der på søndag - masse gode venner (til og med folk fra Mexico City fra outreachen min var der!!!), 3 store skjermer med fotball (og reklame), mengder av mat og god stemning. Det var noen som niheide på de forskjellige lagene, og resten bare satt og pratet - veldig hyggelig og god stemning!!
 Jordbær dyppet i sjokolade - pyntet som fotball...

 Kelsey, Sergio og Walter
 Lindsay og Kody ordna festen! :) 
 Folka


Erika og jeg var i Mexico for et par uker siden også - i litt under 24 timer. Vi rakk å spise et par taco, se film med Kelsey, spise lunsj med Giezi og Amanda og ellers henge. Det var jo stor-kos det også, men veldig kort!

 Katy spiste Taco med oss
 real style - ingenting som slår dette!


Kelsey og Walter driver å skaffer seg hunder hele tiden. Første gangen jeg var der hadde de fått 2, når Erika og jeg kom hadde de fått en til, i tillegg til Katys. Når jeg var der nå hadde de gitt bort en, så de er nede i 2 igjen, pluss Katys. 

Noen deler av campus er mer Urbant enn andre... 

Skolen går bra- det er mye som skjer stort sett hele tiden, og mange rare amerikanske greier. I forrige uke hadde jeg min første midterm, som gikk veldig dårlig. Da jeg fikk tilbake prøver fant jeg ut at det gikk enda dårligere enn jeg hadde trodd. Så gikk jeg online og fant ut at jeg hadde fått B+ eller A-. ELSKER det Amerikanske karaktersystemet, selv om jeg vet man fort blir litt bortskjemt her.... Høyere krav på Blindern kan man si...
På torsdag har jeg ny midterm - denne gangen i Skandinavisk Politikk. Det er faktik en god del lærdom i det faget altså- ikke bare eldre historie men også sånne småting og detaljer jeg bare aldri har brydd meg om før. Så det er spennende. Det er en god del sider på pensum, så jeg har litt lesning foran meg de neste dagene, men det får gå.
I forrige uke inntok loppemarkedet skolens området, og på Library Walk kunne du da få kjøpt alt fra T-skjorter til sykler og bøker. Jeg lurer på når Blindern skal åpne for det - og for all verdens rare kafeer og fast food steder, i stedet for kantinematen.....

 Inne på lesesalen vokser det trær, så man liksom skal føle at man er ute... 
 Dette er kunst! :) 
Et lite stykke Norge på campusbutikken... (Tonje: ekte norsk springvann!)



I forrige uke var jeg nede i down town San Diego med noen (nye) venner, og gav ut mat til hjemløse. San Diego er en flott by, med mange kontraster.... Stedet der vi gav ut mat har jeg aldri vært på før, og det var litt spessielt å se "baksiden" (bokstavelig talt!) av byen også. Vi hadde snakket med en kirke som hadde gitt oss lov til å bruke strømmen deres. Da vi kom dit viste det seg at dette også var parkerinsplassen for Invisible Children, og mens vi var det kom det noen av arbeiderne deres og slo av en prat.


 Rachelle og jeg var å hentet Starbucks kaffe til de hjemløse - og det at det var "ordentlig" kaffe satte de veldig stor pris på! 


Etter at vi hadde gitt ut mat, gikk vi og skaffe oss mat selv, og Kayt prøvde ut denne "hurricane" maskinen til 2 dollar. Det var ikke verdt det.

Ellers har jeg gjort noen av det jeg liker best med USA - å spise frokost ute! Det er så behagelig å vite at du har hele dagen på deg når du sitter i sola med kaffekoppen... Erika og jeg var på Olive Cafe i Mission Beach, som har utvidet siden jeg var der sist! De hadde ikke mistet sjarmen da, og det er jeg glad for!!





Et par dager senere var Claire og jeg i down town La Jolla på "the cottage". Det kan anbefales - men meeeget stive priser.


En annen ting Amerikanere gjør er å spise lunsj etter kirka på søndag. Og så tar de alltid med seg kaffe til kirka (eller får det utdelt like før gudstjenesten). Da jeg var på konferanse for et par helger siden, var vi en en megakirke som til og med hadde cupholders i benkeradene. Haha
 rachelle, Kayt og Erika


Ellers har vi jo nabolagets svømmebasseng, som brukes til (in)aktiv lesning. Vi har også hottub, men det er ikke blitt brukt enda (Erikas er derimot flittig i bruk). Jeg trener også på et treningssenter som har utendørs svømmebasseng, så nå er jeg stygt redd for at jeg kommer hjem med drit stykt badedraktskille. Haha


La Jolla er ellers fylt av store og spennende, nye bygg, og fine detaljer. Denne fontenen skifter farge og "sprut-type" (alla den i Chicago, bare ikke så stor, Mamma!) og befinner seg midt i kjøpesenteret som ligger like ved oss. Det er et veldig fint kjøpesenter, jeg bare har aldri tid til å gå der.

Da må jeg tilbake til "Nordic Politics" boken min og lese litt mer om Norge og vikingetiden, slik at jeg er litt forberedt til torsdag!

God uke folkens!

Ingen kommentarer: