mandag, desember 31, 2012

Velkommen hjem! 

Da var det vel på tide å blogge igjen… jeg sier jeg bare blogger når jeg reiser, og det er jo akkurat det jeg er på nå, så jeg skal ikke fortelle så mye om hva som har skjedd imellom dette bloggpostet og forrige, og jeg tror heller ikke dere trenger å sjekke bloggen så ofte etter at jeg har kommet hjem til Norge igjen. Da er dere advart – så får dere nyte det så lenge det varer!
Jeg hører ofte at folk ikke er så gira på tekst på blogginnlegg, og at det er bilder som er noe. Jeg overhører dere i aller største grad! Her blir det nok mest tekst. J Da er dere dobbeltadvart!

Anledningen for denne flotte gjennomstarteten på bloggingen, er altså at jeg har satt nesta mot USA igjen, og akkurat nå befinner jeg meg i senga hjemme hos McClurgs. Siden dere sikkert kommer til å høre mye om dem: Det er en familie som jobber med YWAM San Diego/Baja og Mission Adventures International. De har åpnet hjemmet sitt og leid ut et rom i huset sitt til Erika (som er min bestevenninne fra da jeg gikk på DTS i Mexico), så derfor kjenner jeg dem. Erika er for øyeblikket hjemme i Petaluma litt nord for San Francisco for å feire jul, så jeg har ikke sett henne så langt i oppholdet mitt…
Grunnen for reisen til San Diego, er at jeg skal studere et semester på University of California San Diego (UCSD), på utveksling fra Universitetet i Oslo – hvor jeg studerer Samfunnsøkonomi og Offentlig administrasjon og ledelse. Moro.

Etter en litt sykdomsfull jul (fikk ikke sett så mange, og i alle fall ikke hengt meg mange), satte jeg  meg 5.juledag på flyet til San Diego. Frøy med United og min snille, snille venn André hadde oppgradert med til economic plus, og ordnet det slik at jeg ikke hadde noen ved siden av meg på flyturen over Atlanteren. Det var konge!! Jeg sov stort sett hele veien, og kom vel frem til San Diego, vel en time for seint! Der møtte jeg Aina ved bagasjebåndet – hun er også på utveksling fra UiO, og er en av dem jeg skal bo med. Det er oss to og Henrik som også studerer Samfunnsøkonomi som er her i år. Aina og jeg stakk å leide bil, og så durte vi opp I-5 til La Jolla hvor vi møtte Jaimie og hennes foreldre på en starbucks. Jaimie er venninne av min venninne Elisabet (de tok DTS&SBS sammen i LA), og siden hun også går på UCSD, og jeg og Tonje hadde lunsj med henne da vi besøkte Elisabet i LA, tok jeg kontakt med henne da jeg skulle hit. Det funket slik at hun måtte bytte sted og bo, og vi måtte ha et sted og bo, og så endte det opp med at hun har gjort alt grovarbeidet og funnet oss et sted å bo, mens jeg har skrevet e-poster meg henne og så informert Henrik og Aina. Snakk om luksus! Da vi kom hit trengte vi bare og møte henne, så tok hun oss med til en nyoppusset leilighet, med 3 soverom (jeg og Jaimie deler), delvis møblert og (kronen på verket) community pool og jacuzzie på andre siden av gaten. Også er det vårt! Shitass.

Aina og jeg sov i leiligheten den første natten (vel, klokken 5 var begge våkne – jeg var alt ferdig med dusjen min… jetlag!), og så dro vi på Denny´s for å spise ekte amerikansk frokost. Akkurat det har jeg fått mye kjeft av Craig McClurg for siden jeg kom hit – har jeg ikke vært på et bedre sted liksom!? Men det er faktisk ikke så mye som er åpnet tiiidlig på søndag morgen som serverer frokost- vi så bort ifra McDonalds! Men akkurat det å spise frokost ute, det er noe jeg har savnet – da har alltid for så god tid også kan du sitte leeeenge med free refil kaffen! Det gjorde jeg og Aina, før vi dro på Ross for å kjøpe inn ting til leiligheten. Det er utrolig hvor mye du må ha- sengetøy og håndklær, oppbevaringsbokser og kleshengere…. Ross har ikke akkurat veldig flott tilbud, men det funker. Det er en butikk og får inn ting fra konkursrammede butikker osv, også selger de ting veldig billig. Når vi uansett bare skal være her i 6 mnd er det jo digg å kjøpe ting billig!

Så kjørte jeg Aina til flyplassen (hun skulle til Las Vegas), før jeg selv dro å fortsatte å ordne…. Nå har jeg kjøpt glass og bestikk, så det vi mangler nå er tallerkener og kopper….. Jeg skal sjekke ut WalMart senere!

Etter å ha tatt dagens fangst med hjem, dro jeg på en liten oppdagelsestur rundt huset vårt for å finne ut hvor vi var. Sånn helt ærlig har jeg vært litt skeptisk, bare fordi jeg egentlig ikke kjenner Jaimie og har synes det har vært litt vanskelig å ”stå i midten” i forhold til kommunikasjonen om stedet vi skulle bo. Ikke fordi det var slitsomt, men mer fordi jeg ikke vil at folk skal missforstå eller så inntrykk av noe som ikke er sånn. Når Jaimie fortalte meg om dette stedet, virka det bare helt FANTASTISK, og jeg var litt redd for at jeg skulle hause det opp i himmelen for Aina og Henrik når jeg ikke hadde sett det selv, og egentlig ikke helt viste… Men nå, når jeg har sett det: det overgår ALL forventing! Leiligheten selv er liten, men behagelig, med kjøkken og stue (åpen løsning) og et lite bad nede, og så tre soverom og fullt bad oppe. På gulvene er det helt nye tepper, og både bad og kjøkken er nyopppusset. Vi har egen liten pattio hvor vi kan grille, samt egen vaskemaskin og tørketrommel. Jaimies foreldre har lånt oss noen møbler i tillegg til at hun har en venn som skal på utveksling som har lånt oss sitt. Det vi hovedsakelig trenger nå er en seng til Henrik (han kommer senere), et spisebord og noe mer til kjøkkenet.
Men som sagt satte jeg meg altså i bilen for å sjekke avstrander. Vi bor midt i smørøyet. Det er et gedigent kjøpesenter 2 blokks fra oss, matbutikken er bare på andre siden av I-5, og skolen ligger vel 5 minutters kjøretur (en liten sykkeltur) fra oss. Det er god offentlig transport til og fra skolen, dog mindre til resten av verden, men det er jo tross alt USA. Alt er nært! Hurra! Jeg dro også til stranda, det tok litt mer tid, men jeg tror ikke jeg tok raskeste vei……

Så som sagt er jeg skikkelig fornøyd med bo situasjonen! Jeg legger med noen bilder av leiligheten, så kan dere se! 

GODT NYTT ÅR! 


 Washington DC hilste meg med solnedgang og regn!

 Aina - første gangs amerikansk frokost!

 Stranda!

Bilder av mitt nye hjem

Noen av de ble litt mørke, men det er ikke så lett med en dødende iPhone3gs... 
 Kjøkkenet

 Stua

Lite bad nede 
 Henriks rom
 Mitt og Jaimies rom
Pattio - her blir det grilling til sommern! 
 Hagen utenfor
Bad oppe - stort 

 Inngangspartiet
 Vi har en flott liten fonene rett utenfor døra
I blomsterbeddet utenfor døra vår, er det litt kunst!  
 Mer kunst
Lekeplass og potensiell volleyballbane (det mangler bare nett!). Det er også en bansketballkurv der - men med blomsterbed rett under, så litt usikker på om det brukes... 
 Svømmebasseng!! (Nå burde iallefall hele familien min komme på besøk - dere skal få bade her!). Ved bunnen av trappene er jacuzzien! 



Da gjenstår det bare å ønske dere alle hjertelig velkomne til å komme besøk!!! :) 

Ingen kommentarer: