fredag, januar 18, 2013

Update

La Jolla


Selv om vi nå har fått internett i condoen vår, skal jeg ikke skryte på meg at jeg er så flink med oppdateringer... Det skjer litt for mye til å få tid til å skrive, men på samme tid litt for lite til å skrive om.... Men jeg skal gjøre et forsøk.

Vi er kommet til slutten av 2 uke på UCSD. Det har vært noen ganske intense dager på skolen; som UPS student (som jeg aldri helt har forstått hva er forkortelsen til, men jeg tror det er noe sånn som "University Professional Studies". Det sier jo allefall ikke noe mer om hva jeg egentlig er og gjør her, så jeg holder meg til forkortelsen, og sier at det er sånn utvekslingting, at man bare er her en viss periode). Jo altså, som UPS student er vi "siste mann i køen". Det betyr at vi må krasje alle klassene våre - altså gå til mange forskjellige, og så satse på at det er ledig plass i noen av dem. Vi blir anbefalt å følge 12 klasser (3 klasser er full load), men det er bare til vi har funnet ut hva vi skal ta.
I utgangspunktet var jeg ganske set på hva jeg skulle ha - for jeg vil ha fagene mine godkjent i Norge, som spesifikke fag. Det gir meg liten mulighet til å mikse og trikse og velge morsomme fag, og ikke minst gir det meg liten fleksibilitet i forhold til fag det ikke er plasser igjen på. Derfor fulgte jeg vel 6 klasser eller noe frem til mandag, da jeg forandret timeplanen min helt. Det viser seg at fagene jeg skulle ta for et av fagene i Norge, ikke går lenger, så da måtte jeg droppe det. Da jeg var på forelesningene til det neste faget, fant jeg ut at det kom til å bli litt for kjipt, så jeg fant et annet fag jeg kunne få godkjent i stedet. Litt usikker på hvordan dette skal gå - sosiologisk intitutt på UiO er (om mulig) enda mer krypiske når det kommer til prosessen rundt dette med godkjenning enn det Økonomisk Institutt er, og svar på "haster" mailer, kommer rundt 10 dager etter at den er sendt...... Så nå har jeg bare bestemt meg for å ta fag jeg tror går bra, og så nyte tiden og ta det som det kommer.... Så etter omrokkeringene denne uken, har jeg nå valgt tre fag som jeg skal ha dette quarteret (som er frem til 23.mars) - Statisitikk, Migrasjon og Skandinavisk Politikk. Jeg tror det blir bra. Spesielt det siste faget er overraskende interessant! I begynnelsen var jeg litt sånn "iih, jeg går her bare for fun den første uka!", men nå har jeg bestemt meg for å ta det. Til nå har vi jobbet mest med vikingetiden, og tiden frem til 1814. Jeg har jo aldri hatt eldre historie (og leste aldri så mye på det som jeg sa til rådgiveren på katta at jeg gjorde...), så mye av dette er jo helt nytt for meg - og det er uansett godt med litt oppfriskning! I tillegg er det UTROLIG morsomt å se hvordan skandninavia blir portrettet - hvilket inntrykk amerikanere får av oss...!

Toppen av kransekaken når det kommer til omrokkeringen av timeplanen, er at jeg starter klokken 9:30 tirsdag og torsdag, 17:00 onsdag og har fri mandag og fredag. Det betyr 4 dagers weekend HVER helg. Iiiiiih. I praksis betyr det sikkert at jeg får "fulle dager på lesesalen" mandag og fredag, men det gir meg jo også veldig gode muligheter til å reise litt.... Jeg driver å sjekker mulighetene for å dra "hjem" en helg (det hjemmet være Kansas) - for litt hjemmelaget mat og familietid! Wichita er dog ikke verden navle, og billetter er forholdvis dyre, så vi ser det nok litt an...

"Price Center" på campus - full av restauranter

UCSD er ellers veldig bra. Med en temmelig høy prosentandel asiatere (rundt 65% eller høyere) og mindre enn 1% "black" (shit, nå er jeg redd for å være politisk ukorrekt!), og flere meksikanere/lationer enn hvite, er det en ganske ny amerikansk opplevelse for min del... Den første uken her var det sånne stand bortover hele Library Walk, der folk gav ut flyers og sto på for å få folk med i klubber og sånn. Jeg tror det er første gangen jeg har gått forbi så sinnsykt mange sånne stands og nesten ingen gir det noen ting - det er stort sett bare "UCSD studenter fra Hong Kong", "Kinesisk leadership club", "Asians at UCSD" klubber - og der passer vist ikke jeg inn...... Så jeg kom bare ut med en flyer for gratis middag med "christian at UCSD", som passa meg bra. Jeg dro dit og skaffet meg noen venner (i stor grad asiatere de også)- så nå har jeg noen å si hei til på skolen.

Siste nytt på bilfronten er at den er helt ok. Etter at nok en lampe begynnte å lyse - lyste i 2 minutter for så at begge lampene skrudde seg helt av, dro jeg til McClurgs og ba dem oversette manualboken til vanlig engelsk. De leste den - så på meg og sa "did you fill gas in Mexico?", og konkluderte med at bilen min bare hadde reagert på den utvannede bensinen fra Mexico. Jeg har fylt opp bilen igjen med god, amerikansk besin, så nå skal alt være i orden!


Selv om vi ikke skal klage, har det faktisk vært ganske kaldt her de siste dagene - og når det er kaldt her er det liksom kaldt overalt. Aina har stort sett spist frokost under dyna i senga, og vi har gått til innkjøp av tepper på gulvene på badet. Nå har det imidlertid varmet seg opp litt, og det er deilig å være norsk i San Diego igjen! I går gikk Erika og jeg tur på Coronado Island - og det var veldig behagelig og godt med SOL. Gleder meg til de neste ukene, og skal tenke (litt) på dere der hjemme i kulden...

Welcome to Coronado

 Her vil jeg bo engang!
 Sandslott!
Vannet er kaldt enda - men det var faktisk noen som badet! 
Snakk om bål på stranda...!
Erika og jeg 

Så ellers har det jo vært helg- det var skøy. Erika og jeg dro å se Les Miserable på kino (jeg grein som bare det!), og var ellers downtown og møtte Kelly på jobben hennes som country danser på en bar, sjekket stemningen og spiste dessert. The big happening var helt klart da vi måtte vise legg for å komme inn på kinoen, fordi det var en bar der - første gang med vin til kinoen... Jeg og Erika traska inn i jeans, mens folk satt i baren i kjole og slips... Godt det var mørkt under filmen!! 


Ellers kan jeg melde om SV-kantinen bare kan gå å legge seg, i dag fikk jeg dette til ca 40 kroner: 

Da avslutter jeg - fordi jeg må løpe på forelesning! Ha en god vinteruke, Norge! 

Ingen kommentarer: