fredag, mars 08, 2013

Toppen i Mexico var Toppen


Ja, ordspillet måtte jo komme... Jeg vet er det krise teit. Men dog.

Siden sist har solen varmet på kroppen, jeg har knust iphonen min, har blitt solbrent, alle midtermsene er ferdig, så nå venter bare finals, jeg har vært i Mexico og nå ligger jeg syk hjemme på sofaen. Innholdsrik tid altså!

For et par måneder siden, fikk jeg nyss i at Hedmarktoppen folkehøgskole skulle på tur til Mexico - til basen i Tijuana. Jeg dro i noen tråder og fikk lov til å komme ned på hjelpe til med å hoste "X-sport" teamet, fordi ryktene skulle ha det til at Ruben-arie skulle være lederen. Ryktene var sanne! Da jeg kom ned dit torsdag kveld fikk jeg også spørsmål om om jeg kjente Jonathan. Jeg svarte nei, men fant ut tidlig fredag morgen at det var Jonathan Paddon det var snakk om - så jommen!

Fredag gikk med på "day 2" av et housebuild, jeg var sjåfør og (ræva) oversetter, og fikk ta med meg familien som fikk huset og en liten gjeng av x-sport gruppa med meg på en butikk og kjøpe ting. Teamet hadde vært flinke første dag av husbygget, så huset var godt i gang da jeg kom.
 Maling på høyt nivå.
 Jeg sa til Ruben at jeg skulle ta et bilde og poste det på veggen til kona. Da skulle han plutselig drive å poste...





Jeg brukte stort sett hver dag til å prøve å lære meg navnet på teamet, men det funket dårlig. I tillegg til at jeg ikke er så veldig god på navn, er jeg ekstra dårlig på gutte navn, og 2/3 av teamet var gutter... Men jeg var ikke akkurat alene om å ikke lære meg navnene - de stakkars amerikanerne og mexcianerne så jo bare dumt på dem når de skulle prøve å lære dem...



Så bortsett fra at jeg ikke klarte å lære meg alle navnene, var det noen svært godt dager der nede! Teamet var drømmeteam - og selv om jeg ble sykt språkforvirret, var det veldig gøy å ha nordmenn der nede! På lørdag morgen hadde vi fri, før vi inviterte en gjeng med lokalungdom til basen på fotballturnering, dans og volleyball (eller bare henging). På morgenen dro vi ned til Playas, som er en del av Tijuana med strandpromonade og en del av grensen til USA.

Grensa




På nesten alle barene på gensen er det skrevet noe. Dette var den morsomste - det er jo nesen som å være i bur! 

Stranda = solbrente nordmenn.. 

Strandpromonade

Fotballcup!


Danserne viste frem danser - og lærte bort!

På søndag var det kirke (veldig mexicansk!) før vi var på et marked og fikk turistshoppa. Jeg ble helt paff da jeg møtte gjengen igjen ved bilene etter å ha sittet på kafe i 1 time med de andre som ikke orket turistbodene, for å møte hele gjengen i ponchoer og sombreroer. Det blir nok en god gjeng å ha med seg på flyet hjem igjen til Norge!

På mandag delte vi opp gruppen i to, og min gruppe dro til en fattig familie hvor vi ordnet litt på huset dem (byttet ut jordgulv med sement og byttet noen råttene plater de hadde hatt til vegger). Hele huset dems var mindre enn mitt soverom, og de bodde 5 stykker der (og hadde 3 senger...).


Blander sement




Felipe - som ikke snakker norsk - var den eneste som ikke fikk med seg memoen om hva man skulle gjøre.... 

Dreamteam!




Ellers ble det jo tid til litt taco! :)

Fish tacos!



I tillegg til X-sport gruppen, var danseklassen fra toppen der også! Vi gjorde en god del med dem og - men det ble jo bare 15 nye navn å huske på i tillegg til de 30 fra x-sport. Ergo; ingen store komentarer til dem man ser på bildene...


En annen god ting med å være på basen i noen dager, var at jeg fikk henge litt med folk! :) Det er jo alltid koselig!

Jeg fikk nyte solnedgangen med Rheanne, som var kommet fra Ensenada for å hjelpe dansegruppen! Jeg har ikke sett henne siden jeg var på besøk hos henne i England i August, for hun har vært på DTS outreach. Koselig å henge og være med henne!! 

Lindsay er gravid!! Frokosten i matsalen byr alltid på henging. 

Lindsay, Andy og Rheanne 

 Giezi, Amanda og jeg var på Applebees til lunsj en av dagene! Det var koselig å catche up, henge litt alene med de, og spise god mat! De er ledere på DTSn akkurat nå, så det har hatt mye å gjøre. I tillegg er Amanda gravid, så hun har ikke hatt så mye ekstra energi at det gjør noe... Når DTSn reiser på outreach om et par uker får vi tro det blir litt mer henging!
 Funny bilder av begge - da kan være normale også altså!




siste dagen jeg var der, tok vi også imot en challenge fra en annen YWAM base - sjekk ut Harlem Shaken! 



Så, jeg har hatt det veldig bra i Mexico. Da Toppen bestemte seg for å henge litt på Wal-Mart mandag kveld, satte jeg meg i bilen opp mot USA igjen - jeg har jo "bare" fri fredag og mandag, så tirsdag måtte jeg tilbake. Det tok imidlertid ikke så lang tid før jeg ble syk, tirsdag var jeg halvpaff, i går følte jeg meg slett ikke bra, og i dag sto jeg opp og gikk til legen - det er jo finals om 10 dager! Mest sannsynlig har jeg bare influensa (forhåpentligvis mild!!), men de sjekket meg for strepokokker også. Si hva man vil om helsetilbudet i USA altså, men jeg fikk det altså gratis. Bedre studenthelsetjeneste får man ikke. Medisinene måtte jeg derimot punge ut for, men så lenge de får meg til å føle meg bedre (og så langt har de det), er jeg fornøyd.

Siste bildet er av solnedgangen i Tijuana - vakkert!!





Ingen kommentarer: