torsdag, desember 02, 2010

LA PAZ

Jeg har aktivt prøvd å laste opp videoblogger, men enten er grunnen et meget treigt nett, eller så er de for store... Uansett; jeg skal prøve igjen, men jeg har altså andre ting å ta meg til enn å oppdatere bloggen... :)

Vi er fremdeles i La Paz, og de siste dagene har gått fort. Vi har hatt "skrivedager", hvor vi har prøvd å skrive mest mulig på eksamen, samtidig som vi har ønsket å oppleve noe... Ellen og jeg var på El Alto på søndag, på et marked der... Det er kaotisk uten like. Ellen sa at hennes familie hadde ELSKET å gå der å titte og se og kjøpe billige morro-ting, mens jeg skråsikkert kan si at mine familie IKKE hadd elsket det... Mamma hadde nok blitt sprø av alt rælet, og det er trangt om plassen mellom mennesker, dyr og boder. Det er liksom ingen ordentlig organisatorisk over markede, det er bare ute på en stor slette hvor folk har satt opp bodene litt hist og pist... Ingen klare "veier", og jeg tror den beste muligheten å komme seg frem på er å se seg rundt etter neste "gode" bod, og gå dit. Når du er ferdig med den er det bare å se seg om etter neste.....
Men det er BILLIG. Ellen og jeg kom hjem med en stor bærepose hver, til under 200 lappen. Vi har kjøpt alt mulig rart egentlig, så nå gjenstår det å se om det får plass i sekken (og om det funker når vi kommer hjem). Men det er en opplevelse. Markede på El Alto er der de "innfødte" også handler, så det er mye billigere enn for eksempel nede i byen.

Ellers har vi hatt noen stille kvelder på casaen (med filmer som Holiday og episoder av Friends), og noen ute i byen. Lamakjøttet er jo alt inntatt, men vi var på kino (Harry Potter til 20 kroner. digg) blant annet. Vi gikk en tur downtown også, i turistgata og handla litt gosnasks til jul. Skal ikke si så mye om det - vil ikke røpe julegavene... Det er faktisk litt morsomt å gå å se i sånne butikker, for plutselig ser jeg en kopp eller lommebok jeg har maken til hjemme - etter at mormor og morfar var her. :) Ellers merker jeg at jeg er grådig lei sånne turistsjapper. Jeg husker det var så SYKT stas å være i Syden og sånn når jeg var liten og gå å titte og se. Men jeg har vokst fra det (sikkert til mamma og pappas store glede). Jeg synes fremdeles det er litt hygglig (dog stress) å gå på markede som i El Alto, bare fordi det er så SYKT mye å se, og du så absolutt kan gjøre en god deal, men turist sjapper... Bah... En i landet er nok egentlig, for det er jo stort sett det samme i dem alle. Bolivia har jo et utvalg i lama og alpaka ting, alt fra grensere og sjerf til tørkede lamafoster. Det sistnevnte er ment å graves ned i grunnmuren på et nytt hus for å bringe lykke. Jeg er sykt skreptisk og valgte å ikke kjøpe noe derfra...

I går skulle vi egentlig se på microfinans prosjektet Misjonsalliansen har her i La Paz/El Alto. Desverre døde faren til den bolivianske direktøren i organisasjonen her, så all stab og sånn skulle i minnestund. Dermed ble også dagen i dag litt spolert- vi skulle egentlig ut å se noen prosjekter, men i dag er begravelsen. I stedet hadde vi en powerpoint presentasjon på morran i dag, mens gårsdagen ble brukt til .... tatatata... SPA! Vi stakk til kjøpesenteret fordi Marita hadde sagt hun trodde det var spa der. Så gikk vi litt rundt og fant "Cristinas Spa". Det var mildt sagt stilig - skikkelig overklasse "butikk", med solarium og diverse ting. Jeg snakka litt med hu sjefen der, og hun sa at de der bare hadde facial og sånn, og at hvis vi ville ha hele kroppen og sånn skikkelig spa så måtte vi gå til en annen avdeling de hadde. Så vi gjorde det. Skal si jeg hadde skikkelig forventninger. Det var så SYKT klasse over stedet på kjøpesenteret, og da kom med taxi fra den andre stedet og hentet oss. Så kjørte de oss til de andre stedet som var... boliviansk... Det var ikke ille liksom, det var bare det stedet på kjøpesenteret var så flott og elegant, og dette var et rom bak en frisørsalong......... Prisen var derimot 200 bol for 3 timer (160 kr eller no), så vi bare tenkte "shit au, vi gjør det". Ellen ble lagt i en boblebad (med kalt vann?!), mens jeg og Silje ble smørt inn med sjokolade. Spennende opplevelse... Vi fikk masasje og ble smurt inn med all slags kremer. Lukta som et parfymeri da jeg var ferdig, det var så absolutt verdt 160 kroner, men jeg er ikke helt overbevist over sjokoladegreiene altså... Tror nok det blir med denne ene gangen... Men det var gøy!!

Etter spaet dro vi hjem til casaen, der voluntørene var i full gang med forbredelesene til adventsfesten. De hadde invitert en haug bolivianere og ei tysk, ei dansk og en amerikansk til FEST. Vi snakker julekuler, grøt med mandel (/macedemianøtt fordi noen hadde glemt å kjøpe mandel), melkesjokolade, pepperkakedeig (fra IKEA - tilsendt fra Norge), nonstop og julesanger. Jeg var ikke heeelt i stemningen, men det var så absolutt et godt forsøk, og veldig, veldig gøy!! Da alle  bolivianerne hadde gått satte vi på Home Alone 1, men jeg kasta inn håndle da vi var halvveis i filmen (klokken 01:00).
P.S. Jeg fikk ikke mandelen.

1 kommentar:

Tante Ingun sa...

Har du ikke besøkt Alalay?!!! Du må jo det Martine. Da må du hilse fra Hanne og ei jente til fra Kristiansandsom var der for noen år siden, Nina Tybkken. HA det fortsatt fint!